Tuesday, 18 February 2014

Petua Kesihatan: Berikut adalah 10 Makanan Yang Membakar Lemak






1. Oat :
Ia bukan sahaja mempunyai rasa yang hebat tetapi juga mengurangkan rasa lapar anda. Oat mengandungi serat yang membantu dan menstabilkan tahap kolesterol .

2. Telur: 
Telur adalah sumber yang kaya dengan protein dan rendah kalori. Telur membantu kita untuk membina otot dan membangunkan kolesterol baik .

3. Epal :
Epal diperkaya dengan antioksidan yang kuat dan makanan tambahan lain. Paling penting ia mengandungi pektin yang membantu untuk mengurangkan sel-sel lemak di dalam badan.

4. Green Cili :
cili hijau mengandungi Capsaicin yang membantu untuk membangunkan sel-sel pertumbuhan badan dan membakar kalori dalam masa cepat.

5. Bawang putih:
Bawang putih mengandungi Allicin yang mempunyai ciri-ciri anti -bakteria membantu kita untuk mengurangkan lemak dan membuang kolesterol tidak baik .

6. Madu: 
Madu adalah salah satu yang terbaik untuk membakar lemak. Tambah madu dalam air suam dan minum setiap hari pada awal pagi .

7. Teh Hijau: 
Teh Hijau adalah salah satu yang paling berkesan yang boleh membantu anda untuk mengurangkan berat badan. Ia mengandungi Antioksidan yang membantu dan menstabilkan berat badan kita .Amik 2 cawan setiap hari teh hijau ini untuk hasil yang lebih baik.

8. Rumput Gandum (WHEAT GRASS) : 
Ia meningkatkan metabolisme dan membantu untuk mengurangkan lemak.

9. Tomato :
Tomato membantu kita untuk membakar lemak dalam masa cepat. Ia juga membantu kita untuk menjauhkan diri dari kanser. Jadi Ambil tomato dalam diet anda secara berkala.

10. Coklat Gelap :
Coklat gelap mengandungi Flavonoid, ciri-ciri anti -radang yang membantu untuk 
mengurangkan tahap kolesterol dalam darah. Ia merangsang pertumbuhan serotonin 
dalam darah dan juga membakar lemak.


Jika sayang share yer pada kawan-kawan..Dr Giena Hadi

Tuesday, 26 March 2013

Nasihat Kubur








lepas baca silakan share..


1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah aku dengan 

TAHAJUD


2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHMI.



3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca AL-QUR'AN.


4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,



5). Aku yg menyepitmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT



6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dgn PUASA..



7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"




Sumber: Pengguna Facebook

Sunday, 10 February 2013

Menyusukan Bayi Bantu Kuruskan Badan


Sudah menjadi lumrah, sebagai wanita dan isteri, kita semua berharap agar dapat mengekalkan bentuk tubuh badan yang menarik untuk menambat hati suami. Yang kurus nak 
gemuk dan yang gemuk pula nak kurus. Bukan tidak puas dengan apa yang dikurniakan, tapi nak menjadi yang lebih baik. Tapi maklum sahajalah, bila dah bersalin sekali dua, berat badan susah nak turun. Tambahan pula, bila menyusukan anak sepenuhnya, bukan saja tak boleh mengambil ubat pelangsing sebarangan tetapi nak berdiet berlebihan pun kurang digalakkan kerana dikhuatiri menjejaskan pengeluaran susu atau membahayakan bayi.


KesabaranMenurunkan berat badan bagi ibu-ibu yang sedang menyusukan anak bukan satu perkara yang mustahil, tetapi ia memerlukan kesabaran dan komitmen yang tinggi. Ini kerana, proses menurunkan berat badan sewaktu menyusukan anak perlu dilakukan secara perlahan-lahan bagi mengelakkan sebarang komplikasi kepada susu yang diberi kepada bayi.

Secara asasnya, menyusukan bayi tidak membuatkan berat badan bertambah. Malah menurut kajian, ibu-ibu yang menyusukan anak lebih mudah menurunkan berat badan berbanding ibu-ibu yang tidak menyusukan anak kerana menyusukan bayi menggunakan antara 200 hingga 500 kalori setiap hari. Bagaimanapun perlu diingat, kita masih perlu menjaga pemakanan.

Ada beberapa panduan yang mungkin berguna untuk ibu-ibu yang ingin menurunkan berat badan. Paling utama ibu tersebut perlu minum air secukupnya. Air yang mencukupi dapat melancarkan sistem badan termasuk mengekalkan metabolisme kita pada kadar yang sepatutnya. Seelok-eloknya hanya minum air setengah jam selepas makan. Ibu juga dinasihatkan untuk makan apabila perut berasa lapar. Mereka juga perlu ingat pada wasiat Rasulullah "Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang". Paling baik sekali adalah makan empat ke enam kali sehari dengan kuantiti yang kecil. Utamakan sarapan pagi. Sarapan pagi perlu diambil dalam masa sejam selepas bangun tidur.

Makanan yang dimakan juga perlu dikunyah secara perlahan-lahan. Paling baik sekali jika makanan tersebut dikunyah 44 kali untuk mengurangkan beban penghadaman. Selain itu, otak akan menerima isyarat kekenyangan pada waktu yang tepat. Kalau makan laju sangat, otak tidak sempat memberi isyarat yang kita dah terlebih kenyang. Kurangkan percakapan semasa makan untuk mengelakkan tidak perasan yang kita sudah terlebih makan.

Makanan yang diambil perlu seimbang. Kajian menunjukkan bahawa ramai orang yang terlebih berat badan disebabkan zat yang tidak mencukupi. Kekurangan protein akan menyebabkan badan tidak dapat menghasilkan enzim (enzim terbina daripada asid amino) yang mencukupi untuk mencernakan makanan. Selain itu, orang yang kekurangan protein biasanya mempunyai nafsu makan yang sangat tinggi. Protein biasanya membuatkan kita rasa kenyang dalam jangka masa lebih panjang. Vitamin B6 adalah zat penting dalam metabolisme lemak. Kalau berkurangan, lemak tidak dapat dibakar dan berkumpul secara berlebihan.

Kesimpulannya, makanan yang diambil perlu seimbang. Kurangkan pengambilan gula dan makanan rapu. Gula membekalkan kalori yang tiada nilai zat. Gula juga menambah potensi seseorang diserang penyakit diabetes mellitus apabila pengambilan tidak dikawal. Manakala makanan rapu yang mengandungi garam yang tinggi bukan sahaja menyebabkan nafsu makan sukar dikawal bahkan dikaitkan dengan risiko penyakit hipertensi (darah tinggi).

Aktiviti fizikal Banyakkan aktiviti fizikal. Saya pasti ibu-ibu tidak mengalami masalah untuk memperbanyakkan aktiviti fizikal. Walaupun tidak dapat meluangkan masa ke gimnasium atau senamrobik, ibu-ibu akan sentiasa sibuk dengan tugasan harian. Aktiviti senaman sekurang-kurangnya 15 minit, dua kali seminggu adalah sangat digalakkan.

Bagaimanapun, bagi yang tidak dapat meluangkan masa untuk bersenam, eloklah mengambil alternatif seperti menggunakan jalan lebih jauh untuk sampai ke satu-satu tempat dengan berjalan, berjalan sambil menghayunkan tangan, melakukan kerja rumah, aktiviti santai bersama anak-anak dan banyak menggunakan tangga daripada lif.

Puan juga hendaklah sentiasa berfikiran positif dan banyak bersabar kerana pengurangan berat badan ini adalah lebih kurang dua kilogram sahaja dalam masa sebulan. Teruskan dengan penyusuan kerana ada banyak lagi keistimewaan yang anda akan kecapi.



Sumber:http://drpakar.blogspot.com



Tuesday, 5 February 2013

Kebijaksanaan Yahudi Menipu Kita!






BIJAKnya....

Kebijaksanaan Yahudi Menipu Kita!

Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang yahudi tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.

Teruskan membongkar kebijaksanaan yahudi menipu umat Islam... Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah: "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil" 

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini. 

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka. 

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. 

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans. 

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum. 

6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


Secara kesimpulannya para kafir ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua. HATI-HATI kawan!


SHARE jika anda suka dengan artikel ini.


Sumber:Pengguna Facebook


Jauhi Dosa mengumpat dan Fitnah




Dosa mengumpat dan fitnah merupakan dosa yang melibatkan makhluk lain. Dosa seperti ini tidak diampunkan oleh Allah, melainkan orang yang diumpat dan difitnah itu sendiri memaafkan kesalahan itu. 

Seandainya perkara ini tidak diselesaikan di dunia, maka akan dibawa pengadilannya ke akhirat. Pahala orang yang mengumpat dan memfitnah akan diberikan kepada orang yang diumpat dan difitnah. Sekiranya pahala sudah tidak mencukupi untuk diberikan, maka si pengumpat dan pemfitnah itu akan menanggung dosa orang yang diumpat dan difitnahnya.

Lihat, betapa besarnya kesan buruk dosa mengumpat dan memfitnah serta dosa-dosa lain yang melibatkan makhluk.

Abu Hurairah رضي الله عنه melaporkan bahawa Baginda Rasulullah صلّى الله عليه وآله وسلّم  pernah bersabda:

"Saudara-saudara tahu apa itu mengumpat?"

Sahabat-sahabat Baginda menjawab:

"Allah dan utusan-Nya yang lebih mengetahui."

Rasulullah bersabda:

"Mengumpat itu adalah saudara menyebut hal rakan saudara yang tidak disukainya."

Ada orang bertanya:

"Apa pandangan tuan apabila saudara saya itu memang sifatnya seperti saya sebutkan?"

Baginda menjawab:

"Apabila dia memang begitu, maknanya saudara mengumpat kepadanya. Apabila dia tidak bersifat seperti apa yang saudara katakan, bererti saudara memfitnahnya."

(Hadits riwayat Imam Muslim رحمه الله , dicatatkan oleh Imam An-Nawawi رحمه الله dalam kitab Riyadhus Sholihin)

Oleh sebab yang demikian, dengan berpandukan pengajaran hadis di atas, mari sama-sama kita melakukan muhasabah atas diri kita sendiri. Adakah sehingga kini, perbuatan kita itu sebenarnya adalah umpatan dan fitnah yang tidak kita sedari?

Jika ya, maka bersegeralah kita berhenti dan memohon kemaafan daripada mereka yang telah kita umpat dan fitnah.

Selain daripada itu, sama-sama kita gerakkan usaha kesedaran dan pencegahan agar tabiat berdosa tersebut dihindari oleh ibu bapa kita, ahli keluarga kita, jiran-jiran, sahabat-rakan kita dan umat Islam secara umumnya.

Mudah-mudahan mendapat manfaat dan barokah daripada Allah.

Sumber:http://ikhwanzhaki.blogspot.com

Khasiat Kelapa Sawit




Sudah menjadi kebiasaan bagi rakyat Malaysia untuk memasak makanan dengan menggunakan minyak kelapa sawit disebabkan sifatnya yang sesuai dengan masakan makanan tempatan. Mungkin anda berasakan ianya memudaratkan kesihatan, tetapi apa yang anda tidak tahu adalah minyak kelapa sawit sebenarnya mempunyai banyak khasiat yang menyihatkan. Jadi, anda tidak perlulah mengeluarkan belanja yang banyak semata-mata untuk membeli minyak zaitun ataupun minyak berjenama mahal. 

Menurut kajian saintifik, minyak kelapa sawit mengandungi pelbagai lemak, vitamin dan nutrien. Ia tidak mengandungi asid trans-lemak yang selalunya dijumpai di minyak yang telah dihidrogenasi. Nutrien yang terdapat dalam minyak seperti karotin semulajadi, vitamin E dan co-enzim Q10 sebenarnya boleh mengurangkan tahap kolestrol badan di samping boleh mencegah kanser. 

Khasiatnya yang kaya dengan Vitamin E telah terbukti boleh melindung arteri, mengurangkan kanser, dan juga mengelakkan sel otak daripada mati selepas menghadapi strok. 


Di dalam minyak kelapa sawit, beta-karotin yang merupakan jenis vitamin A bersifat anti-oksidan yang boleh menguatkan sistem imun badan dan boleh mengurangkan risiko katarak, penyakit jantung serta kanser. Beta-karotin ini juga boleh membaikkan penglihatan mata kerana potensinya yang boleh bertukar kepada vitamin A boleh menolong menghasilkan rodopsin, iaitu pigmen penglihatan malam yang terdapat di retina mata. 

Antara fakta menarik tentang minyak kelapa sawit yang anda perlu ketahui adalah ianya merupakan sumber tenaga diet yang sangat baik. Seperti minyak buahan dan sayuran yang lain, minyak kelapa sawit juga bebas kolestrol kerana tidak memerlukan proses hidrogenasi untuk melanjutkan jangka hayatnya. 

Di samping itu, minyak ini turut merupakan sumber vitamin E anti-oksidan, iaitu elemen yang boleh menolong kulit dan wajah kekal muda. Sifatnya yang anti-trombotik dan melindung kardio turut membolehkan ianya mengurangkan masalah darah beku.

Sumber: http://www.tupai.com.my

Monday, 21 November 2011

Manfaat dan Kelebihan Solat dhuha



Selain sembahyang fardu lima kali dalam sehari yang telah diwajibkan kepada seluruh umat Islam, kita juga digalakkan memperbanyakkan sembahyang sunat dan bagi saya, solat sunat Dhuha ni, ada keistimewaannya yang tersendiri selain memperluaskan lagi pintu rezeki kita.. InsyaAllah.. 


Dalil tentang solat sunat Dhuha ini bermaksud:
Daripada Abu Hurairah r.a berkata; " Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha 2 rakaat dan sembahyang sebelum tidur."

Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
"sesiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha, akan diampuni dosanya oleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih lautan."

Sembahyang sunat Dhuha adalah sembahyang sunat yang dikerjakan pada waktu matahari sedang naik. Sekurang-kurangnya sembahyang Dhuha boleh dilakukan sebanyak dua, empat, enam, lapan atau 12 rakaat. Waktu sembahyang sunat Dhuha ini dilaksanakan kira-kira matahari sedang naik setinggi tujuh hasta (pukul 8 sehingga masuk waktu sembahyang Zuhur).

Sebagaimana solat-solat lain, sebelum melakukan sembahyang sunat Dhuha, hendaklah terlebih dahulu membersihkan diri dengan berwuduk. Kemudian berdiri mengadap kiblat sambil menetapkan niat di dalam hati.

cara-cara solat dhuha

1) Bilangan rakaat : 2 hingga 12 rakaat (2 rakaat 1 salam)
2) Waktu : Pagi anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi
Niatnya:
"Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"
Baca ketika sujud yang terakhir - 3 kali
Baca doa ini selesai solat

Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Jika hendak mudah hafal doa dan makna doa dhuha,dengar lagu ni selalu.Insya'allah anda akan mudah menghafalnya..







lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...