Monday, 21 November 2011

Manfaat dan Kelebihan Solat dhuha



Selain sembahyang fardu lima kali dalam sehari yang telah diwajibkan kepada seluruh umat Islam, kita juga digalakkan memperbanyakkan sembahyang sunat dan bagi saya, solat sunat Dhuha ni, ada keistimewaannya yang tersendiri selain memperluaskan lagi pintu rezeki kita.. InsyaAllah.. 


Dalil tentang solat sunat Dhuha ini bermaksud:
Daripada Abu Hurairah r.a berkata; " Rasulullah telah berwasiat kepadaku tiga perkara, iaitu puasa tiga hari setiap bulan, sembahyang Dhuha 2 rakaat dan sembahyang sebelum tidur."

Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
"sesiapa yang mengerjakan sembahyang sunat Dhuha, akan diampuni dosanya oleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih lautan."

Sembahyang sunat Dhuha adalah sembahyang sunat yang dikerjakan pada waktu matahari sedang naik. Sekurang-kurangnya sembahyang Dhuha boleh dilakukan sebanyak dua, empat, enam, lapan atau 12 rakaat. Waktu sembahyang sunat Dhuha ini dilaksanakan kira-kira matahari sedang naik setinggi tujuh hasta (pukul 8 sehingga masuk waktu sembahyang Zuhur).

Sebagaimana solat-solat lain, sebelum melakukan sembahyang sunat Dhuha, hendaklah terlebih dahulu membersihkan diri dengan berwuduk. Kemudian berdiri mengadap kiblat sambil menetapkan niat di dalam hati.

cara-cara solat dhuha

1) Bilangan rakaat : 2 hingga 12 rakaat (2 rakaat 1 salam)
2) Waktu : Pagi anggaran 8.00 pagi hingga 11.00 pagi
Niatnya:
"Sahaja aku sembahyang sunat Dhuha 2 rakaat kerana Allah Ta'ala"
Baca ketika sujud yang terakhir - 3 kali
Baca doa ini selesai solat

Maksudnya:
Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu  DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,
keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu,
kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.
Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika  di dalam bumi, keluarkanlah,
jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.
Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu,
limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.

Jika hendak mudah hafal doa dan makna doa dhuha,dengar lagu ni selalu.Insya'allah anda akan mudah menghafalnya..







1 comment:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete

lain-lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...